Děti a pamlsky? Jde to i zdravě!

Každá maminka ví, že sladkosti nejsou pro dětský organismus tou nejvhodnější stravou. Někdy je však těžké odolat dítěti, které touží po čokoládě či bonbonu. Pokud má váš prcek chuť na nějaký pamlsek, zkuste mu připravit jeho zdravější alternativu.

Zejména starší generace mají zažité, že sladkosti jaksi patří k dětem. I vy si vzpomínáte na návštěvy u babiček, které měly vždy v kapse sladký bonbon či pro vás pekly různé voňavé koláče a buchty? A stejně je to i dnes, když už máte své vlastní děti. I když se je možná snažíte uchránit před cukrem a sladkými chutěmi, stále jsou tu prarodiče, kteří mají prostě ve zvyku dopřát vnoučátkům vše, sladkosti nevyjímaje. Co je na sladkostech vlastně tak zlé?

děti a pamlsky
Děti mladší jednoho roku by se měly čokoládě vyhnout úplně, obsahuje totiž látky podobné kofeinu.

Proč jsou děti po sladkostech hyperaktivní?

Většina sladkostí má poměrně vysoký glykemický index (GI). Problematiku GI je třeba vnímat v širších souvislostech, stručně ji však můžeme popsat na tomto příkladu: Jídlo, které konzumujeme je pro tělo jako palivo pro motor auta. A ten nejlépe funguje, pokud je hladina cukru v krvi stále stejná nebo podobná. A právě to je problém potravin s vysokým GI – nejdříve způsobují nárůst energie a nálady, po kterých přicházejí únava a hlad. I proto jsou děti po konzumaci sladkostí tak hyperaktivní.

Podle výzkumů v Massachusettském technologickém institutu mají děti, které přijímají potravu s vysokým obsahem rafinovaných cukrů nižší IQ než děti, které přijímají stravu s nízkým glykemickým indexem. Rovněž se u nich objevil nedostatek železa, zinku, vápníku či kyseliny listové.

děti a pamlsky
Strava s vysokým obsahem rafinovaných cukrů působí nepříznivě na IQ dětí.

Vařte a pečte zdravěji

Jak na to? Zkuste například místo klasických sladkostí připravit dětem zdravý koláč, ve kterém nahradíte bílou mouku špaldovou. Mezi maminky, které dbají na to, co jejich dítě přijme ve stravě, patří i televizní moderátorka Miriam Kalisová. Paradoxně, sama vyrůstala na klasické kuchyni. „Pamatuji si, když jsem začala používat pravou vanilku namísto „naparfémovaných“ vanilkových cukrů. Byl to běh na dlouhou trať a tradiční vanilka mi dlouho v koláčích nechutnala. Než se chuťové buňky vzpamatují a zvyknou si znovu na přirozené chutě, chvilku to trvá.“

Dnes k jejím nejoblíbenějším ingrediencím v kuchyni patří kuskus, lněná semínka, cukr z kokosových květů, olivový olej, špaldová mouka a mnohé další. S námi se podělila o recept na zdravý koláč z červené řepy. Miriam už zanedlouho vyjde první kuchařská kniha, ve které budou převládat její vlastní recepty. Některé upravila podle toho, jaké ingredience v kuchyni používá. Fotografie nafotila její dobrá kamarádka a foodblogerka Martina Dorkinová. Více zdravých receptů podle Miriam najdete na www.miriamkalisova.sk.

Koláč z červené řepy podle Miriam

Ingredience

– 380 g uvařené červené řepy

– 2 PL golden lněných semínek

– 1,5 ČL skořice

– 1,5 KL sušené mleté vanilky

– 3 PL světlého karobu (tmavý má příliš výraznou chuť)

– 80 g ghee másla nebo rozpuštěného obyčejného másla

– 200 ml mléka

– 130 g cukru z kokosových květů, má nízký glykemický index 35.

– 60 g polohrubé špaldové mouky

– 100 g hladké celozrnné špaldové mouky

– šťávu z 1 citrónu

– 1/2 ČL sody přidáte úplně na závěr

– mandle a kokosový cukr na posypání

děti a pamlsky
Základ koláče tvoří opravdové zeleninové pyré, nemá teda konzistenci piškotového těsta.

Postup

Červenou řepu si uvařte ve slupce do měkka. Dejte si rozehřát troubu na 175 stupňů. Po vychladnutí červenou řepu oloupejte (doporučuji v jednorázových rukavicích, abyste se nezašpinili), odvažte potřebné množství, nakrájejte na kostičky a ponorným mixérem v úzké vysoké nádobě rozmixujte na pyré. Přidejte postupně všechny ingredience a promíchejte. Úplně nakonec vmíchejte jedlou sodu a pořádně krátce zamíchejte. Připravte si plech, vyložte ho pečícím papírem a vylijte do něj těsto.

Dejte pozor, abyste neměli příliš malý plech a těsto nebylo vysoké, nepropeklo by se dobře a koláč by byl mokrý. Uhlaďte ho stěrkou, posypte mandlemi a kokosovým cukrem a dejte péct do trouby na hodinku. Testovat párátkem můžete, ale i po hodině se bude trošku lepit. Nemusíte se toho bát, koláč po vychladnutí ztuhne. Studený koláč (horký se špatně krájí) nakrájejte na malinké kostičky, jednohubky, které děti mohou při hře uzobávat i doma. Pokud máte menší dětičky, mandle vynechejte.

 

  • Komentáře

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na
  • Podobné články
0
Novinky Vaříme dětem

Jarní pomazánky pro hladová bříška

0
Novinky Zajímavosti

Odložte kočárek, přichází šátek!

0
Novinky Vaříme dětem Zdraví

Narozen jako vegan. Co všechno to obnáší?

Navigácia

Magazíny