Škola, ze které se dětem nechce jít domů

Letní prázdniny jsou přede dveřmi a během následujících týdnů děti na školu ani nepomyslí. My jsme však navštívili takovou, do které se děti vracejí s radostí a dokonce ji využívají i během prázdnin. Pokud jste hádali, že se určitě nebude nacházet v Česku, měli jste pravdu. Je ze země tisíců jezer.

Tato výjimečná škola se nachází ve finském městě Espoo, západně od Helsinek. Směle ji můžeme označit za prototyp vzdělávání moderní doby. K lepším akademickým výsledkům a příjemnému tvůrčímu prostředí přispívá i unikátní architektonický koncept školy, která slouží nejen dětem, ale celé komunitě. Po návštěvě školy nejeden přespolní konstatují, že pokud by se měli podruhé narodit, tak jen jako dítě v Espoo.

Pohled na školu Saunalahti z ulice
Pohled z ulice – kolemjdoucí se mohou kdykoliv přistavit a sledovat děti při workshopech. Foto: Egert Kemerik

Povolání učitel znakem prestiže

Finský školní systém nabízí více než jen akademickou pomoc. Samozřejmostí jsou zdravotní, dentální a poradenské služby, které přispívají k zajištění dobrých životních podmínek. I proto bylo finské školství označeno za lídra Programu pro mezinárodní hodnocení studentů (PISA) a povolání učitele se v této zemi těší velké popularitě. Škola Saunalahti ve finském Espoo je postavena na podporu pedagogických idejí moderního školství. Osobitý důraz zde kladou na na nové způsoby vzdělávání a spolupráce a také na rozvíjení tělesných a uměleckých schopností žáků. Samotná budova školy podporuje tyto myšlenky tím, že nabízí místa pro interakci.

Denní světlo pro lepší soustředění se

Základní škola v Espoo je výjimečná i v rámci celé země. Její příběh se začal psát v roce 2008. O dva roky později byla kompletně dokončena a přivítala první studenty. Výjimečnou budovu navrhli architekti z VERSTAS Architects. Jednu stranu třípatrové budovy tvoří skleněná stěna se zakřivenou střechou, která trochu připomíná sjezdovku. Architekti museli být opatrní, aby budova nevrhala stín na školní dvůr. Největší výzvou bylo podle ředitelky Hanny Sarakorpi dodržet rozpočet a fyzikální parametry. Architekti chtěli pro děti co nejvíce světla, aby mohli maximalizovat počet hodin s přirozeným slunečním svitem během temné části finské zimy. Krátké dny jsou tehdy přesným opakem bílých nordických nocí, které my známe pouze z filmů.

Jídelna s pódiem ve škole Saunalahti
Centrem a srdcem budovy je víceúčelová jídelna. Směrem ke vchodu se otevírá část s pódiem, které slouží i pro veřejnost během festivalů.

Zajímavosti školy Saunalahti:

    • Školní workshopy jsou otevřeny okolnímu světu přes skleněné stěny do ulice, pokud by školáci chtěli soukromí, prostě zatáhnou závěsy.
    • Každý vnitřní i vnější prostor školy je potenciálním místem pro vzdělávání.
    • Školní knihovna slouží i pro veřejnost.
    • Prostorové uspořádání školy a podnětný školní dvůr povzbuzují děti během přestávek k pohybu a ke hře venku.
    • Školní dvůr je rozdělen tak, aby jej co nejlépe využívaly děti různých věkových skupin. Nejmladší děti, jejichž výuka trvá nejkratší čas, si užívají sluneční světlo v dopoledních hodinách, starší děti mají k dispozici část dvora, na kterou svítí přímé sluneční světlo až do pozdního odpoledne.
    • Sportoviště jsou využívány nejen během vyučování, ale místními obyvateli i mimo něj po večerech a o víkendech.

Skleněné stěny mezi třídami

Děti podle slov ředitelky školy milují prozkoumávání rozlehlého školního dvora, nebo sezení na okenních parapetech a čtení knih. Skleněné stěny mezi třídami umožňují spolupracovat studentům ve skupinách. Schodiště a koridory v různých částech budovy mají své jedinečné barvy. Slouží jako signály. K lepší orientaci dětem pomáhají i barvy nábytku a doplňků – menší děti tak v budově nezabloudí, protože vědí, že se mají zdržovat ve svém barevném koridoru (oranžový, zelený, modrý a růžový).

Základní principy školy Saunalahti:

  1. Dítě v centru výuky – každý žák má vlastní životopis s jeho znalostmi, potřebami a zájmy, osobní učební plán se vytváří ve spolupráci s rodiči.
  1. Bezúhonnost a férovost – ve škole ne její povoleno šikovanie, žáci se zavazují ke spravedlivému přístupu a vzájemnému respektu.
  1. Pestrost a rovnocennost – každý je jedinečný a všichni jsou navzájem rozmanití, v tom by se měly podporovat.
  1. Udržitelnost – jako jedna z eko škol má Saunalahti za cíl zvyšovat povědomí studentů o otázkách životního prostředí.
  1. Smysl pro komunitu – klade se důraz na sounáležitost, spolupráci a sdílení nápadů.
  1. Holistický přístup – celostní přístup, každé dítě je vyslyšeny a povzbuzovány.

Uvařit si s dítětem po vyučování jídlo? Žádný problém!

Kromě tříd od 1. do 9. ročník se ve škole nacházejí takzvané „home areas“, tedy domácí prostory, zastoupené denním centrem pro 66 dětí, školkou, částí nabízející volnočasové aktivity a centrem pro mládež a malou knihovnou. V home areas si mohou rodiče po vyučování uvařit jídlo společně s dětmi, nebo si jen tak odpočinout ve společných prostorách. Ve večerních hodinách a o víkendech se škola využívá na aktivity, které spojují různé skupiny lidí. Prostory tělocvičny slouží i místním obyvatelům, kteří mohou využívat sportoviště a hřiště na školním dvoře. Ze základní školy se tak stalo místo na setkání rodin s dětmi z okolí a víceúčelová budova pro vzdělávání a kulturu. Škole je úzce spojena s budoucím centrálním náměstím nové, stále rostoucí rezidenční čtvrti města, a její otevřený charakter z ní činí aktivní součást života tamních obyvatel.

Synergie, ze které těží všichni

Oceňovaným helsinským architektem se podařilo vytvořit nejen školu pro 750 studentů, od dětí předškolního věku až po teenagery, ale i komunitní centrum, ze kterého se stalo srdce oblasti. „Budova školy je maximálně využita po celý den. Z této synergie může těžit každý z nás,“ dodala ředitelka Hanna Sarakorpi.

 

  • Komentáre
  • Podobné články
0
Novinky Zdraví

Když kojení prostě nejde

0
Novinky Tvoříme s dětmi Zajímavosti

5 tipů pro dokonalý dětský pokoj

0
Novinky Zajímavosti

5 knih o mateřství a rodičovství, které byste měli znát

Navigácia

Magazíny